Jeg tror alle mennesker ønsker å gjøre en god jobb, ledere som medarbeidere. Men en ting mange glemmer er at det aller viktigste arbeidsverktøyet vi har, er oss selv. Derfor er det å bli kjent med deg selv jobb nummer 1 hvis du ønsker å bli en bedre leder eller medarbeider.
Du må skjønne hvordan du funker, hva som gir deg energi eller hva som gjør at du bare mister gnisten og trekker deg tilbake på hjemmekontoret.
Å bli kjent med deg selv handler også mye om å forstå hvordan du virker på andre. Kan det hende at det du tenker på som en styrke ved deg, for eksempel at du er klar og tydelig, kan oppfattes som uvennlig og alt for direkte? Eller at din empatiske stil og evne til omsorg, kan oppfattes som svak ledelse?
En dame som har jobbet mye med disse spørsmålene er Kristin Aase. Hun er i dag leder- og teamutvikler, men har lang bakgrunn som leder selv, blant annet for Fretex og Kirkens Bymisjon.
I denne episoden gir hun gode råd til alle som ønsker å utvikle seg og få bedre relasjoner til kolleger og medarbeidere. Kristin forteller også om sin egen vei og hvordan hun bestemte seg for å ta mindre plass og bli mer nysgjerrig og åpen. Hun er aktuell med en ny bok: "Leder, kjenn deg selv" som hun har skrevet sammen med Bente Vetland.
Ta en gratis personlighetstest på www.enneagramtest.no
Bli bedre kjent med Kristin på www.kristinaase.no
Og her finner du boken: